Благодаря, господин председател.
Член 8 е един от най-ключовите текстове в закона и един от най-спорните – спорни не отсега, а бих казала от 1997 г., когато тогавашният Съюз на демократичните сили постави за първи път въпроса, че изпълнителната власт трябва да има решаващата дума при назначаването на шефовете на специални служби. Конституционно избраното в закона решение не противоречи на Конституцията. То не е изрично конституционно предвидено, за да може някой да претендира, че противоречи на нещо в Конституцията. Директорът на агенцията може да бъде назначаван както от Народното събрание, така и от министър-председателя или от Министерския съвет, така и от президента, по силата, както следва: за президента – на основание чл. 98, т. 7; от Министерския съвет – на основание чл. 105, ал. 2, и от Народното събрание – на основание чл. 84, т. 8.
Избран е вариант, който държи сметка за няколко неща.
На първо място, за 17 години традиция, която е показала, че има разум в това изпълнителната власт да предложи и президентът да издаде указ за назначаване на този ключов държавен пост. Дали това е окончателно и безвъзвратно? Мисля, че всички юристи разбират, че не. Законът е предвидил това решение. Ако едно достатъчно голямо следващо мнозинство желае да го промени, пречка за това юридически няма. Може да има пречка в недостатъчно мнозинство, може да има пречка в създадената вече една традиция в България, която изисква стабилност и непрекъсване на мандати. Но ако едно следващо мнозинство желае да промени формулата за назначаване, пречки за това няма.
Затова аз бих попитал разпалените оратори от преди половин час какво смятат, че по-рано ще получат: президент или министър-председател и в зависимост от това да се напъват колкото искат, за да променят текста, който сме предложили.
Второто нещо, за което сме държали сметка, е да има екипност и да се избегне доколкото е възможно със законовата уредба рискът да се правят квоти – не само квоти в рамките на сегашната тройна коалиция, а квоти между изпълнителна власт и Президентство или квоти между други някакви управляващи партии, поради което сме предложили в крайна сметка от комисията вариант, че само председателят на агенцията се назначава с указ на президента по предложение на Министерския съвет, но заместниците му се назначават по негово предложение от Министерския съвет.
Ако се ръководим от здравия смисъл да има малко на брой заместници, които са професионални, а не политически фигури, разпределени на квоти, ще бъде наистина нелепо един председател на тази агенция да бъде подпомогнат от заместник по операциите, избран от някой квота и от някоя партия.
По отношение на принадлежността към бившата Държавна сигурност и останалите изисквания. Няма закон, който да има лустрация в България.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .