Стража

Анализ: Резултати от анкетата на „Стража“?

5-ти ноември 2024

Доволни ли са нашите дарители и фенове от дейността ни?

Фондация „Стража“

Всяка организация трябва да се развива, за да остане релевантна за обществената среда и да повиши стойността, която предлага. Фондация „Стража.бг“ вече четвърта година помага на българските граждани да се запознаят по-добре с политическите процеси в страната, като им представя гласуванията, стенограмите и ситуацията в Народното събрание по атрактивен начин.

За да видим как можем да увеличим стойността, която даваме на обществото, организирахме проучване в периода 06.09.2024 г. – 12.10.2024 г., с което искахме да разберем какви сили и слабости виждат у нас нашите бивши и настоящия дарители,  както и всеки, който пожела да отговори на анкетата ни, дори и досега да не е дарявал.

Благодарим на всички, които взеха участие в тази анкета! В настоящия анализ представяме резултатите.

На кого изпратихме анкетата?

За целта на анализа, сегментирахме анкетираните в 5 групи, на които бяха изпратени 5 различни варианта на анкетата:

  1. Настоящи дарители - с активно ежемесечно дарение;
  2. Бивши дарители, прекратили волно - прекратили са своето ежемесечно дарение чрез активно действие (на сайта ни или в PayPal);
  3. Бивши дарители, прекратили неволно - чиито дарения са били прекратени автоматично (поради причини като изтекла карта, недостатъчна наличност и други);
  4. Еднократни дарители - които са направили поне едно еднократно дарение;
  5. Недарители - всеки, който е пожелал да попълни анкетата, без някога да е дарявал.

На всяка от групите беше изпратен различен вариант на анкетата, включваща някои общи и някои по-специфични въпроси: 

  • И петте варианта включват въпроси за силите и слабостите на Стража.
  • Настоящите дарители бяха попитани дали виждат стойност в работата ни и какво би ги накарало да се чувстват по-оценени.
  • Волно-прекратилите дарители бяха попитани какво ги е подтикнало да си прекратят дарението и при какви обстоятелства биха започнали ново дарение.
  • Неволно прекратилите дарители бяха попитани дали са знаели причината за прекратяването и дали биха се върнали като дарители.
  • Еднократните бяха попитани дали виждат стойност в дарението си и дали обмислят да започнат ежемесечно.
  • Недарителите бяха попитани общи въпроси за дейността ни и дали биха обмислили да направят дарение.

На първите 4 групи беше изпратен линк към съответната анкета на тяхната електронна поща. Анкетата за последната група беше разпространявана чрез каналите на Стража във Facebook и също беше публикувана от профила на създателя на платформата Благослав Михайлов.

Колко хора попълниха нашата анкета?

В анкетата за дейността на „Стража“ взеха участие 128 души. От тях 73-ма (57%) попълниха анкетата за недарители във Facebook, а 55-ма (43%) попълниха една от 4-те анкети за дарители.

Разпределението на отговорите от дарителит е показано в следната таблица:

Група дарителиВзели участиеПолучили линк<br>% отговорили<br>
Прекратили волно <br>11&nbsp;4226%
Прекратили неволно84120%
Текущи124825%
Еднократни2422111%
Общо5535216%

Кои са слабите страни на „Стража“?

И петте варианта включваха идентични въпроси за силите и слабостите на Стража, но за целите на проучването решихме да ги разделим на две групи - дарители и недарители.

Групата на дарителите включва всеки, който някога е правил дарение, дори и то да е било прекратено отдавна. Ето кое те виждат като слабости на Стража:

Слабостите на „Стража“ според настоящите и бившите дарители на организацията.

Според настоящите и бившите дарители на „Стража“, най-голямата слабост на уеб платформата е участието в медиите. За такава я посочват 36% от тях. Трудно е да се каже дали отговорилите виждат малкия брой или липсата на участията като недостатък, или тяхното качество.

Сред респондентите, които са дали допълнителни коментари в анкетата, те виждат като недостатък това, че уеб платформата не получава достатъчна публичност по медиите и малко хора разбират за нея.

На второ място се нареждат публикациите в социалните мрежи (с 27%), като една от честите забележки, които потребителите слагат в опцията за свободен отговор е липсата на имена върху визии (creatives), които изобразяват политици, които са слабо известни и не са разпознаваеми.

На трето място е избрана опция „Други“ с 25%, като интересното тук е, че голяма част от респондентите отговарят, че не се сещат за слабост на уеб платформата. Някои от тях, обаче, отбелязват нуждата от подобряване на UI на уебсайта в частта с търсене на стенограмите.

10% отбелязват като слабост анализите върху работата на парламента и допълнителните проекти, като дарители ни съветват за ежеседмични, макар и на повтарящи се теми, като: „Анализ на парламентарния контрол“.

За 5% от отговорилите дарители,  качеството на базата данни и моделът на финансиране се явява като основна слабост на „Стража“. Сред свободните отговори сме получили съвети за кандидатстване по европроекти и национални програми, но трябва да отбележим, че това е в разрез с философията на проекта ни!

Ние вярваме, че за да бъде независима една организация, тя трябва да се издържа само от даренията на хората, които виждат стойност в нея. Ето защо сме благодарни на всички, които дарявате на фондацията редовно!

За 2% от респондентите, основна слабост на платформата се явяват лицата, които застават зад нея и функционалностите на основната платформа. Сред предложенията, които получихме по повод подобряването ѝ, са добри идеи като извличане на законопроектите от уебсайта на парламента и резолюции на ЕП и решения на ЕСПЧ.

Какви са слабостите на „Стража“ според недарителите, получили анкетата през Facebook?

Сред Facebook последователите на платформата (недарителите, взели участие в проучването), има леко козметично разместване, но слабите страни остават в горе-долу близка подредба.

Слабости според Facebook последователите (недарителите) на платформата.

Според запитаната група най-голяма слабост отново са медийните участия (58%), следвана от публикациите в социалните мрежи (29%) и анализите върху работата на парламента (22%).

На четвърто място се нареждат допълнителните проекти (18%), към която позиция респондентите и посочват липсата на проекти като Изборен компас 2022. 12% от участниците посочват други слабости, 10% смятат, че лицата зад платформата са проблем, а 8% смятат, че слабост се явяват функционалностите на основната платформа.

Последните две позиции са за моделът на финансиране (7%) и качеството на базата данни (3%).

Силните страни на „Стража“ според настоящи и бивши дарители

Според нашите настоящи и бивши дарители, двете безспорно най-силни страни са качеството на базата данни, като 78% от респондентите подкрепят тази опция и 76% отбелязват и функционалностите на основната платформа.

На трето място се нарежда моделът на финансиране, подкрепен от 47% от анкетираните, следван от анализите върху работата на парламента (45%), лицата зад платформата (33%), допълнителните проекти (22%), публикациите в социалните мрежи (20%) и участията в медиите (13%).

Силните страни на „Стража“ според последователите ни

Сред взелите участие в анкетата недарители чрез публикацията в социалните мрежи, 67% от анкетираните позиционират качеството на базата данни като най-силна страна на уеб платформата. 58% от тях смятат за силна черта функционалностите ѝ, 55% анализите върху работата на парламента и 49% участията по медиите.

Допълнителните проекти биват отбелязани като силна страна от 40% от анкетираните, социалните мрежи от 27%, лицата зад платформата от 24%, а моделът на финансиране - от 22%.

Кои са силните страни според FB последователите (недарители) на „Стража“

Информирани ли са неволно прекратилите даренията си за това?

Тъй като голяма част от прекратяването на дарения се е случило автоматично и не по желание на дарителя, решихме да проверим доколкото тези дарители са разбрали какво се е случило.

 Информирани ли са били дарителите за прекратяване на даренито им?

Сред прекратилите неволно дарението си към „Стража“, цели 66,6% не са знаели, че това се е случило. От тях 33,3% не знаят каква е причината тяхното дарение да бъде прекъснато, 26,7% посочват, че това се е случило поради изтекъл срок на тяхната кредитна/дебитна карта.

13,3% отговарят, че картата им е била изгубена/открадната, 13,3% отговарят, че картата им е била блокирана от банката и 13,3% от респондентите са решили да не възобновяват дарението си, след като са открили, че то е било спряно.

Защо дарителите са решили да прекратят своето дарение?

По-интересен е въпросът при дарителите, които активно са предприели действие за прекратяване на своето дарение.

Защо дарителите вземат решение да прекратят дарението си?

57,9% от дарителите респонденти са прекратили своето дарение доброволно и 42,1% са го прекратили неволно. От „волните дарители“, 50% са го направили поради лични причини, които не са свързани с платформата. 25% отбелязват, че са направили тази крачка след публикация от профила на основателя на платформата Благослав Михайлов.

Под 8% посочват, че са го сторили, заради публикация от официален профил на „Стража“, поради участие на лице от екипа в медия и по друга причина, неспомената в анкетата.

Биха ли започнали дарение нашите последователи?

На всички анкетирани, които нямат активно ежемесечно дарение, зададохме въпроси, чрез които се опитахме да установим какво желаят да видят, за да предприемат тази крачка и да започнат ежемесечно дарение в диапазона 5-50 лева на месец.

На въпросът „Бихте ли започнали дарение?“, последователите на „Стража“, които не са били дарители досега, отговарят по следния начин:

  • 34% от тях биха започнали дарение, ако видят развитие на платформата;
  • 33% от тях скоро смятат да станат дарители, без да виждат нещо допълнително;
  • 22% ще го направят, ако видят повече активност в социалните мрежи;
  • 11% ако видят повече безпристрастност в публикациите.
При какви условия последователите ни биха започнали дарение към платформата?

На въпроса какъв тип дарение биха създали, анкетираните отговориха по следния начин:

  • 41% от тях биха правили еднократни дарения в разнообразни размери, когато платформата отбелязва определени резултати;
  • 29% от тях биха започнали малко ежемесечно дарение;
  • 18% биха направили малко еднократно дарение;
  • 10% биха направили дарение под формата на друг тип;
  • 2% биха направили голямо еднократно дарение.

Заключение

Първият анализ на аудиторията на фондация „Стража.бг“ ни показва, че имаме да извървим още много път, за да увеличим стойността, която даваме на Вас, нашите потребители. От подобряване на публикациите в социалните мрежи, до стартирането на други проекти, ние ще разчитаме на Вас и Вашата градивна критика!

Благодарим на Всички, които взеха участие в нашето проучване и с това ни дадоха ценна информация, с която да подобрим работата на нашата платформа и на нашия екип!



Фондация „Стража“

Платформа за парламентарна прозрачност и гражданско участие

Това е официалният профил на Фондация „Стража“. Публикации от този профил са официални позиции на организацията.
Научи повече


Благодаря, че прочетохте!

💝 Стража съществува благодарение на хора като Вас!

Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!

Също можете да направите , както и да ни дарите по или .