Анализ: Коя партия залага на реклама във Facebook и Instagram?

10-ти октомври 2024

Кои са партиите, излъчили парламентарни групи, които разходват най-много за реклама в META?

Фондация „Стража“

Политическите партии залагат на различни маркетингови стратегии, когато желаят да разпространят своите идеи сред обществото и да привличат избиратели. От реклами по телевизията, през билборди и флаери, до по-модерни канали, като социалните мрежи.

Рекламата в социалните мрежи може да бъде както органична, така и платена, в зависимост от разработените от политическите партии канали за разпространение. Дълги години Facebook и Instagram бяха неглижирани като възможност за провеждането на качествена предизборна кампания и дори може да се каже, че толкова сме закъснели, че формации, които проявят определена активност в интернет, създават една огромна изненада в обществото.

В този анализ ще разгледаме какви средства са изразходвани за реклама в мрежата на META (Facebook, Instagram, Messenger) от политическите партии, излъчили парламентарни групи в 50-ото НС.

Източник на данните

Данните, които сме използвали, са предоставени от Meta Ad Library report, като, поради огромния им обем, сме сегментирали само тези, чиято двойка страница-disclaimer е разходвала повече от 1000 евро. Извадените данни са само за партиите „Има такъв народ“, „Възраждане“, БСП, ДПС и коалициите ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ. Таблица с данните може да бъде изтеглена от уебсайта на Стража.

Какво е Meta Ad Library?

Meta Ad Library е система е, която спомага за прозрачността на рекламите и рекламодателите, като предоставя на гражданите информация за тях. Библиотеката съдържа всички активни и вече неактивни реклами, които се изпълняват в META. Ad Library предлага допълнителна информация за реклами, свързани със социални въпроси, избори и политика, включително разходи, охват и финансиращи организации.

Какъв е обхватът на анализираните данни?

Обхватът на анализираните данни е от 15.04.2019 г. до 05.10.2024 г.

Какво е функцията на ad disclaimer?

Когато един рекламодател създава реклама, свързана с някакъв обществен проблем, избори или друг тип политика, той е длъжен да предостави данни за физическото или юридическото лице, което заплаща за нея.

Често биват правени опити за заобикаляне на тази функция, но алгоритъмът на META засича такъв тип реклами и ги добавя към ad library report.

Често в една страница се създават реклами от различни disclaimer-и. Например:

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Елисавета БелобрадоваДемократична България€ 22 106,19
Елисавета БелобрадоваДа, България€ 13 768,14
Елисавета БелобрадоваЕлисавета Белобрадова€ 1334,54

Какви данни сме събрали?

Използваните данни от Meta Ad Library, които екипът на „Стража“ сегментира, са от периода 15.04.2019-05.10.2024 и включват страниците на политическите партии, на техните кандидати за депутати, за кметове, за общински съветници, както и свързани с тях проекти (например „Ти броиш“), които са били рекламирани с disclaimer на съответните партии.

Коя партия/коалиция, излъчила парламентарна група, е разходвала най-много за МЕТА?

Коя партия/коалиция разходва най-много за реклама в META?

Политическата формация, която е разходвала най-много за реклама в META в периода 04.2019-10.2024 е тази на ПП-ДБ. Те са вложили 2 085 705,23 евро. Комбинирано, те са похарчили повече за платена реклама в МЕТА, отколкото всички останали взети заедно.

След тях се нареждат ГЕРБ-СДС, които са изхарчили 562 897,26 евро за реклами в META.

На трето място са „Има такъв народ“ с 291 997,90 евро. Тук идва въпросът: „Защо най-малката парламентарна група е вкарала такъв бюджет в интернет реклама?“.

Едно възможно обяснение е, че ИТН имат най-голям дял млади избиратели между 18 и 29 години, като след тях са ДПС и ПП-ДБ. Това показват данните от последния екзит пол на социологическата агенция „Тренд“. Според проучването от предишните избори, политическа партия ИТН е с най-голям дял на гласуващи между 18-29 години.

Екзит пол на социологическа агенция „Тренд“ от изборите през юни 2024 г.

Стигайки до четвърто място по разходите, следват „БСП за България“, които разходват 199 026,51 евро. Трябва да отбележим, че в миналото БСП са участвали на изборите в различни коалиции, което включва в тази статистика много кандидати, които са били граждански квоти или са членували в по-малки партии.

Партия „Възраждане“ са на пета позиция, като са разходвали 33 536,48 евро. Тази позиция изглежда заблуждаваща, защото формацията на Костадин Костадинов разполага с едни от най-развитите канали в социалните мрежи, но за разлика от опонентите си, те залагат на органичен трафик.

Последни се нареждат ДПС, който за целия този период са разходвали едва 2023,90 евро.

Как ПП-ДБ разходва парите си за реклама?

В представената от „Стража“ таблица се виждат 152 двойки страници-disclaimer-и, които са свързани с ПП-ДБ. Те се равняват на 2 085 705,23 евро. Трите основни страници на коалицията разходват половината от тази сума.

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Продължаваме промянатаПродължаваме промяната€ 471 957,91
Да, БългарияДа, България€ 434 571,17
Демократична БългарияДемократична България€ 161 936,78

Припомняме, че по-рано в анализа видяхме, че една страница може да пуска реклами през различни disclaimer-и. Така, например, в канала на „Да, България“ има реклама и от Ивайло Мирчев и от самата коалиция ПП-ДБ. Това прави страницата на партията тази, която е разходвала най-много средства.

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Да, БългарияИвайло Мирчев€ 39 750,12
Да, БългарияКоалиция "Продължаваме Промяната - Демократична България€ 10 786,45

По-голямата част от остатъка от разходваната от тях сума е за техните политически кандидати, сред които най-много е разходвано за Васил Терзиев, Ивайло Мирчев и Христо Иванов :

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Васил ТерзиевДа, България€ 87 665,38
Васил ТерзиевПродължаваме промяната€ 1739,45
Ивайло МирчевИвайло Мирчев€ 62 196,56
Ивайло МирчевДа, България€ 17 878,13
Христо ИвановДемократична България€ 57 048,12
Христо ИвановДа, България€ 5116,31

В таблицата може да се забележи, че лицата от ПП разходват сравнително по-малки суми за рекламиране на собствените си профили. Коалицията ПП-ДБ рядко се фокусира върху реклама на местните си структури.

Как ГЕРБ-СДС разходва за реклама?

За разлика от своите бивши коалиционни партньори, в таблицата с данни се забелязва, че ГЕРБ-СДС инвестира много повече в промотирането на местните си структури. Те са разходвали 562 897,26 евро и са ги разпределили сред 86 двойки страница-disclaiemr-и. 

Най-разходвани са средства за младежката структура на ГЕРБ в София, софийската структура и бившият кмет на Варна Иван Портних.

СтраницаDisclaimerСума (евро)
МГЕРБ - СофияКоалиция ГЕРБ-СДС€ 71 725,81
ГЕРБ - СофияКоалиция ГЕРБ-СДС€ 41 164,39
Иван ПортнихПП ГЕРБ€ 27 625,15
Иван ПортнихКоалиция ГЕРБ-СДС€ 8900,16
Иван ПортнихБез disclaimer€ 2084,27

По отношение на политическите кандидати, партия ГЕРБ-СДС е инвестирала най-много в бившия кмет на Варна Иван Портних, Георги Георгиев и Даниел Митов.

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Иван ПортнихПП ГЕРБ€ 27 625,15
Иван ПортнихКоалиция ГЕРБ-СДС€ 8900,16
Иван ПортнихБез disclaimer€ 2084,27
Георги Валентинов ГеоргиевГеорги Георгиев€ 20 569,30
Георги Валентинов ГеоргиевКоалиция ГЕРБ-СДС€ 14 750,11
Георги Валентинов ГеоргиевГеорги Георгиев - кандидат за общински съветник€ 1643,80
Даниел МитовКоалиция ГЕРБ-СДС€ 17 883,24

Данните от META ни показват и други интересни неща. Например: Съюзът на международните превозвачи е плащал системно за реклами на Николай Рашков.

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Николай РашковСъюз на международните превозвачи€ 1119,21

Как разходват ИТН?

Партия „Има такъв народ“ има само 3 двойки страници-disclaimer-и за периода 15.04.2019-05.10.2024.  В таблицата се виждат следните данни:

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Има такъв народПП Има такъв народ€ 166 332,12
Слави Т. ТрифоновПП Има такъв народ€ 117 138,65
Grozdan KaradjovGrozdan Karadjov€ 8507,13

Консервативното представителство в Народното събрание разходва основно за реклама през страницата на „Има такъв народ“ и на лидера си Слави Т. Трифонов. Поглеждайки библиотеките с реклами на страниците, виждаме как и в тази на партията, и в тази на лидера, се разпространяват реклами по диверсифициран начин. От тази на ИТН биват разпространявани реклами с лидерите на листите, а от тази на Слави Трифонов - техни участия.

Как разходва БСП

Столетницата разходва по доста по-специфичен начин своите средства за реклама в META. Както споменахме в началото на анализа, БСП се явява в множество различни формати през последните няколко избора. В таблицата може да забележите. че disclaimer-ите в повечето случаи са на собствениците на страниците и много малка част от тях са на партията.

БСП разходва 199 026,51 евро сред 43 двойки страница-disclaiemer. Сумата не е голяма изненада, предвид демографските характеристики на партията. Според екзит пола на „Тренд“, коалицията в 50-ото НС „БСП за България“ има най-голям дял гласуващи във възрастовите групи 60-69 и 70+, т.е. хора, които в по-голямата си част не знаят как да боравят със социални мрежи.

Трите страници, за които са вложени най-много пари за реклама, са:

СтраницаDisclaimerСума (евро)
Българска Социалистическа ПартияBSP€ 33 577,15
Българска Социалистическа ПартияБългарска Социалистическа Партия€ 2069,15
Корнелия НиноваКорнелия Нинова€ 11 639,41
Корнелия Ниновапресцентър€ 10 797,33
Корнелия НиноваBSP€ 9971,1
Благовест КириловБлаговест Кирилов€ 12 334,35
Благовест КириловБлаговест Кирилов€ 7724,1

Как разходва „Възраждане“?

Политическа партия „Възраждане“ е разходвала 33 536,48 евро в рамките на 6 двойки страници-disclaimer-и. В таблицата се забелязва, че партията залага основно на лидера си:

СтраницаDisclaimerСума (Евро)
Костадин КостадиновВъзраждане€ 17 005,14
ВъзражданеВъзраждане€ 8781,67
Коста СтояновКоста Стоянов€ 3424,57

Въпреки малките суми за платена реклама, не се заблуждавайте. „Възраждане“ имат някои от най-развитите социални канали в интернет. Неговата страница е втората най-популярна сред тази на Слави Т. Трифонов.

Как разходва ДПС?

Партия „Движение за права и свободи“, която в момента е с неизвестен за пред обществото лидер и наскоро се разпадна на две: „ДПС - Ново начало“ и „Алианс за права и свободи“ е разходвала най-малко пари за реклама в интернет. 

ДПС за първи път използва реклама в META, като залага на страницата „ЗАЩО ТОЙ“, която се е ангажирала с това да представи Делян Пеевски в светлината на „новия месия“:

СтраницаDisclaimerСума (евро)
ЗАЩО ТОЙСДРУЖЕНИЕ С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ ГРАЖДАНСКО ПРОБУЖДАНЕ€ 2023,90

Заключение

С промяната на характеристиките сред поколенията и навлизането на нови гласоподаватели, социалните мрежи ще играят ключова роля при създаването на разпознаваеми лица и позиционирането на определени политики в обществото. Боравенето с мрежата на META, TikTok, LinkedIn, Telegram и Viber e ключово за разрастването на масата от гласоподаватели на всяка една политическа формация.

Партиите следва да залагат както на платени реклами, така и на създаване на различни интернет балони около определени политики. Дигиталната среда е едно огледало на истинския свят и може да бъде използвана за драстична промяна при следващи избори, ако политическите кандидати изиграят картите си правилно.


Обработка на данни и анализ: Любомир Цанев
Редакция: Благослав Михайлов




Благодаря, че прочетохте!

💝 Стража съществува благодарение на хора като Вас!

Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!

Също можете да направите , както и да ни дарите по или .