Политическите партии залагат на различни маркетингови стратегии, когато желаят да разпространят своите идеи сред обществото и да привличат избиратели. От реклами по телевизията, през билборди и флаери, до по-модерни канали, като социалните мрежи.
Рекламата в социалните мрежи може да бъде както органична, така и платена, в зависимост от разработените от политическите партии канали за разпространение. Дълги години Facebook и Instagram бяха неглижирани като възможност за провеждането на качествена предизборна кампания и дори може да се каже, че толкова сме закъснели, че формации, които проявят определена активност в интернет, създават една огромна изненада в обществото.
В този анализ ще разгледаме какви средства са изразходвани за реклама в мрежата на META (Facebook, Instagram, Messenger) от политическите партии, излъчили парламентарни групи в 50-ото НС.
Данните, които сме използвали, са предоставени от Meta Ad Library report, като, поради огромния им обем, сме сегментирали само тези, чиято двойка страница-disclaimer е разходвала повече от 1000 евро. Извадените данни са само за партиите „Има такъв народ“, „Възраждане“, БСП, ДПС и коалициите ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ. Таблица с данните може да бъде изтеглена от уебсайта на Стража.
Meta Ad Library е система е, която спомага за прозрачността на рекламите и рекламодателите, като предоставя на гражданите информация за тях. Библиотеката съдържа всички активни и вече неактивни реклами, които се изпълняват в META. Ad Library предлага допълнителна информация за реклами, свързани със социални въпроси, избори и политика, включително разходи, охват и финансиращи организации.
Обхватът на анализираните данни е от 15.04.2019 г. до 05.10.2024 г.
Когато един рекламодател създава реклама, свързана с някакъв обществен проблем, избори или друг тип политика, той е длъжен да предостави данни за физическото или юридическото лице, което заплаща за нея.
Често биват правени опити за заобикаляне на тази функция, но алгоритъмът на META засича такъв тип реклами и ги добавя към ad library report.
Често в една страница се създават реклами от различни disclaimer-и. Например:
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Елисавета Белобрадова | Демократична България | € 22 106,19 |
Елисавета Белобрадова | Да, България | € 13 768,14 |
Елисавета Белобрадова | Елисавета Белобрадова | € 1334,54 |
Използваните данни от Meta Ad Library, които екипът на „Стража“ сегментира, са от периода 15.04.2019-05.10.2024 и включват страниците на политическите партии, на техните кандидати за депутати, за кметове, за общински съветници, както и свързани с тях проекти (например „Ти броиш“), които са били рекламирани с disclaimer на съответните партии.
Политическата формация, която е разходвала най-много за реклама в META в периода 04.2019-10.2024 е тази на ПП-ДБ. Те са вложили 2 085 705,23 евро. Комбинирано, те са похарчили повече за платена реклама в МЕТА, отколкото всички останали взети заедно.
След тях се нареждат ГЕРБ-СДС, които са изхарчили 562 897,26 евро за реклами в META.
На трето място са „Има такъв народ“ с 291 997,90 евро. Тук идва въпросът: „Защо най-малката парламентарна група е вкарала такъв бюджет в интернет реклама?“.
Едно възможно обяснение е, че ИТН имат най-голям дял млади избиратели между 18 и 29 години, като след тях са ДПС и ПП-ДБ. Това показват данните от последния екзит пол на социологическата агенция „Тренд“. Според проучването от предишните избори, политическа партия ИТН е с най-голям дял на гласуващи между 18-29 години.
Стигайки до четвърто място по разходите, следват „БСП за България“, които разходват 199 026,51 евро. Трябва да отбележим, че в миналото БСП са участвали на изборите в различни коалиции, което включва в тази статистика много кандидати, които са били граждански квоти или са членували в по-малки партии.
Партия „Възраждане“ са на пета позиция, като са разходвали 33 536,48 евро. Тази позиция изглежда заблуждаваща, защото формацията на Костадин Костадинов разполага с едни от най-развитите канали в социалните мрежи, но за разлика от опонентите си, те залагат на органичен трафик.
Последни се нареждат ДПС, който за целия този период са разходвали едва 2023,90 евро.
В представената от „Стража“ таблица се виждат 152 двойки страници-disclaimer-и, които са свързани с ПП-ДБ. Те се равняват на 2 085 705,23 евро. Трите основни страници на коалицията разходват половината от тази сума.
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Продължаваме промяната | Продължаваме промяната | € 471 957,91 |
Да, България | Да, България | € 434 571,17 |
Демократична България | Демократична България | € 161 936,78 |
Припомняме, че по-рано в анализа видяхме, че една страница може да пуска реклами през различни disclaimer-и. Така, например, в канала на „Да, България“ има реклама и от Ивайло Мирчев и от самата коалиция ПП-ДБ. Това прави страницата на партията тази, която е разходвала най-много средства.
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Да, България | Ивайло Мирчев | € 39 750,12 |
Да, България | Коалиция "Продължаваме Промяната - Демократична България | € 10 786,45 |
По-голямата част от остатъка от разходваната от тях сума е за техните политически кандидати, сред които най-много е разходвано за Васил Терзиев, Ивайло Мирчев и Христо Иванов :
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Васил Терзиев | Да, България | € 87 665,38 |
Васил Терзиев | Продължаваме промяната | € 1739,45 |
Ивайло Мирчев | Ивайло Мирчев | € 62 196,56 |
Ивайло Мирчев | Да, България | € 17 878,13 |
Христо Иванов | Демократична България | € 57 048,12 |
Христо Иванов | Да, България | € 5116,31 |
В таблицата може да се забележи, че лицата от ПП разходват сравнително по-малки суми за рекламиране на собствените си профили. Коалицията ПП-ДБ рядко се фокусира върху реклама на местните си структури.
За разлика от своите бивши коалиционни партньори, в таблицата с данни се забелязва, че ГЕРБ-СДС инвестира много повече в промотирането на местните си структури. Те са разходвали 562 897,26 евро и са ги разпределили сред 86 двойки страница-disclaiemr-и.
Най-разходвани са средства за младежката структура на ГЕРБ в София, софийската структура и бившият кмет на Варна Иван Портних.
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
МГЕРБ - София | Коалиция ГЕРБ-СДС | € 71 725,81 |
ГЕРБ - София | Коалиция ГЕРБ-СДС | € 41 164,39 |
Иван Портних | ПП ГЕРБ | € 27 625,15 |
Иван Портних | Коалиция ГЕРБ-СДС | € 8900,16 |
Иван Портних | Без disclaimer | € 2084,27 |
По отношение на политическите кандидати, партия ГЕРБ-СДС е инвестирала най-много в бившия кмет на Варна Иван Портних, Георги Георгиев и Даниел Митов.
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Иван Портних | ПП ГЕРБ | € 27 625,15 |
Иван Портних | Коалиция ГЕРБ-СДС | € 8900,16 |
Иван Портних | Без disclaimer | € 2084,27 |
Георги Валентинов Георгиев | Георги Георгиев | € 20 569,30 |
Георги Валентинов Георгиев | Коалиция ГЕРБ-СДС | € 14 750,11 |
Георги Валентинов Георгиев | Георги Георгиев - кандидат за общински съветник | € 1643,80 |
Даниел Митов | Коалиция ГЕРБ-СДС | € 17 883,24 |
Данните от META ни показват и други интересни неща. Например: Съюзът на международните превозвачи е плащал системно за реклами на Николай Рашков.
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Николай Рашков | Съюз на международните превозвачи | € 1119,21 |
Партия „Има такъв народ“ има само 3 двойки страници-disclaimer-и за периода 15.04.2019-05.10.2024. В таблицата се виждат следните данни:
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Има такъв народ | ПП Има такъв народ | € 166 332,12 |
Слави Т. Трифонов | ПП Има такъв народ | € 117 138,65 |
Grozdan Karadjov | Grozdan Karadjov | € 8507,13 |
Консервативното представителство в Народното събрание разходва основно за реклама през страницата на „Има такъв народ“ и на лидера си Слави Т. Трифонов. Поглеждайки библиотеките с реклами на страниците, виждаме как и в тази на партията, и в тази на лидера, се разпространяват реклами по диверсифициран начин. От тази на ИТН биват разпространявани реклами с лидерите на листите, а от тази на Слави Трифонов - техни участия.
Столетницата разходва по доста по-специфичен начин своите средства за реклама в META. Както споменахме в началото на анализа, БСП се явява в множество различни формати през последните няколко избора. В таблицата може да забележите. че disclaimer-ите в повечето случаи са на собствениците на страниците и много малка част от тях са на партията.
БСП разходва 199 026,51 евро сред 43 двойки страница-disclaiemer. Сумата не е голяма изненада, предвид демографските характеристики на партията. Според екзит пола на „Тренд“, коалицията в 50-ото НС „БСП за България“ има най-голям дял гласуващи във възрастовите групи 60-69 и 70+, т.е. хора, които в по-голямата си част не знаят как да боравят със социални мрежи.
Трите страници, за които са вложени най-много пари за реклама, са:
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
Българска Социалистическа Партия | BSP | € 33 577,15 |
Българска Социалистическа Партия | Българска Социалистическа Партия | € 2069,15 |
Корнелия Нинова | Корнелия Нинова | € 11 639,41 |
Корнелия Нинова | пресцентър | € 10 797,33 |
Корнелия Нинова | BSP | € 9971,1 |
Благовест Кирилов | Благовест Кирилов | € 12 334,35 |
Благовест Кирилов | Благовест Кирилов | € 7724,1 |
Политическа партия „Възраждане“ е разходвала 33 536,48 евро в рамките на 6 двойки страници-disclaimer-и. В таблицата се забелязва, че партията залага основно на лидера си:
Страница | Disclaimer | Сума (Евро) |
Костадин Костадинов | Възраждане | € 17 005,14 |
Възраждане | Възраждане | € 8781,67 |
Коста Стоянов | Коста Стоянов | € 3424,57 |
Въпреки малките суми за платена реклама, не се заблуждавайте. „Възраждане“ имат някои от най-развитите социални канали в интернет. Неговата страница е втората най-популярна сред тази на Слави Т. Трифонов.
Партия „Движение за права и свободи“, която в момента е с неизвестен за пред обществото лидер и наскоро се разпадна на две: „ДПС - Ново начало“ и „Алианс за права и свободи“ е разходвала най-малко пари за реклама в интернет.
ДПС за първи път използва реклама в META, като залага на страницата „ЗАЩО ТОЙ“, която се е ангажирала с това да представи Делян Пеевски в светлината на „новия месия“:
Страница | Disclaimer | Сума (евро) |
ЗАЩО ТОЙ | СДРУЖЕНИЕ С НЕСТОПАНСКА ЦЕЛ ГРАЖДАНСКО ПРОБУЖДАНЕ | € 2023,90 |
С промяната на характеристиките сред поколенията и навлизането на нови гласоподаватели, социалните мрежи ще играят ключова роля при създаването на разпознаваеми лица и позиционирането на определени политики в обществото. Боравенето с мрежата на META, TikTok, LinkedIn, Telegram и Viber e ключово за разрастването на масата от гласоподаватели на всяка една политическа формация.
Партиите следва да залагат както на платени реклами, така и на създаване на различни интернет балони около определени политики. Дигиталната среда е едно огледало на истинския свят и може да бъде използвана за драстична промяна при следващи избори, ако политическите кандидати изиграят картите си правилно.
Обработка на данни и анализ: Любомир Цанев
Редакция: Благослав Михайлов
Това е официалният профил на Фондация „Стража“. Публикации от този профил са официални позиции на организацията.
Научи повече
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .