Софтуерният гигант Google (собственост на Alphabet, Inc.) се е превърнал в едно от най-наложителните места за партийна реклама, било то по органичен (безплатен) или по платен начин. Интернет гигантът е най-разпознаваем със своята търсачка, където държи 90,01% пазарен дял.
Но корпорацията също притежава и други услуги, които използваме в нашето ежедневие, като платформата за видео споделяне YouTube, както и Google AdSense, която ни сервира реклами в много от уебсайтовете, които посещаваме.
Затова в настоящия анализ ще разгледаме какви суми са разходвали политическите субекти, успели да излъчат парламентарни групи в 50-ото НС и как тя е разпределена.
Подобно на нашия анализ за това какви суми разходват партиите за реклама във Facebook и Instagram, в който използвахме Meta Ad Library, тук отново използвахме официална платформа за политическа прозрачност на Google. През 2023 г. гигантът създава Google Ads Transparency Center, който позволява на всеки потребител да научи повече за рекламодателите на Google. Ако те са обвързани с политическа реклама, тогава неща като разходван бюджет също са видими.
Екипът на „Стража“ събра данни за всички рекламодатели, които са разходвали суми над 100 евро за реклама на политически партии и техните кандидати в периода 31.05.2018 г. – 11.10.2024 г.
SEM (Search Engine Marketing) съдържа много различни начини за рекламиране, но двата основни са SEO и платената реклама, която включва pay-per-click, local search ads, product listing ads и други.. В сегментираните от нас данни, ние сме се фокусирали само върху реклами, които са възможни за създаване чрез платформата Google Ads, а именно:
Коалицията „Продължавмае промяната – Демократична България“ отново доминира в интернет рекламата. Подобно на анализа за рекламата в META, формацията разходва повече от останалите играчи взети заедно. ПП-ДБ разходва сумата от 750 697,73 евро за реклама в Google. Останалите политически партии разходват под 30 000 евро.
На второ място са партия „Има такъв народ“, които през периода на съществуването си разходват 28 700 евро. На трето място и с малка разлика са БСП, които са похарчили 26 600 евро. На четвърто са ГЕРБ-СДС с 21 962,38 евро.
Под 10 000 евро са „Възраждане“ и ДПС, като първите са разходвали 5189,56 евро, а вторите – 1150 евро.
Коалицията „Продължаваме промяната - Демократична България“ разходва 750 697,73 евро за реклами в Google. При тях доминиращ избор е видео рекламата, която виждаме, докато гледаме някое клипче в YouTube или в уебсайт, който е embed-нал видео материал от платформата. За този тип те разходват 322 534,19 евро или 43% от вложената от тях сума.
Изненадващо, втора позиция се дава на текстовата реклама в търсачката, a не на дисплейната реклама. За нея те разходват 267 708,75 евро.
За дисплейна реклама, появяваща се в различните уебсайтове, които имат AdSense, те дават 159 754,99 евро.
В таблицата, която сме прикачили, можете да забележите интересна тенденция. Подобно на рекламата в МЕТА, в Google ПП-ДБ е също формацията, която използва най-много различни акаунти за реклама, немалка част от тях на частни фирми, които вероятно предоставят рекламни услуги на партиите.
Рекламодател | Разходвана сума |
Optimistic LTD | € 30 900 |
Смарт Хоум Сис ООД | € 1597,93 |
СМАРТ4ПР ООД | € 1400 |
Internetiq LTD | € 400 |
Уай Диджитъл ООД | € 200 |
Crimitan Bulgaria EOOD | € 200 |
Партия „Има такъв народ“ разходва 28 700 евро. Тя също залага на видео рекламата. За този вариант, те разходват 11 868,20 евро.
Дисплейната реклама е техният втори избор с 11 868,20 евро. Текстовата реклама в търсачката остава на последно място с похарчени 2366,40 евро.
Политическата формация има 3 рекламодателя, като не използва частни фирми. Основният рекламодател е акаунта на партията, както може да бъде видяно в таблицата, е акаунта на самата формация. Към нея се добавят и Гроздан Караджов и неизвестното лице Арто Яхджиян, рекламирал материали на инж. Чавдар Дойчинов.
Партия БСП е разходвала 26 600 евро. Тя харчи парите си предимно за дисплейна реклама в мрежата на Google. За този метод на реклама са били похарчени 21 218,95 евро.
След това формацията залага на видео реклама, за която разходват 5202,30 евро и 178,75 евро за текстова.
Формацията използва една частна фирма за своята реклама - „СМАРТ4ПР“ ООД. Размерът от общата сума, който фирмата дава за реклама на БСП, е малък – 150 евро.
В таблицата можете да забележите, че Кристиян Вигенин е разходвал 5600 евро за реклама в Google. Народният представител очевидно е от депутатите, които залагат на дигиталните инструменти, тъй като той беше и сред лидерите на БСП в анализа ни за рекламата в МЕТА. В него ние констатирахме, че Кристиан Вигенин е разходвал над 6000 евро за популяризация на собствената си страница и още 1500 за реклама на страницата „БСП - Обединена Левица - Област Ямбол“.
Коалицията ГЕРБ-СДС разходва 21 962,38 евро за реклами в Google. От тях 19 169,79 евро са за видео кампании и 2792,59 евро за дисплейна. Не харчат за текстова реклама в търсачката.
Подобно на „Продължаваме промяната – Демократична България“, ГЕРБ-СДС също възлагат част от популяризирането си чрез гиганта на частни фирми:
Рекламодател | Сума |
Digital ID JSC | € 3850,00 |
360 All Digital | € 1750,00 |
Смарт Хоум Сис ООД | € 412,38 |
Тук като частен рекламодател отново виждаме „Смарт Хоум Сис“ ООД. 360 ALL Digital и Digital ID JSC са фирми, които разработват Google маркетинг само за ГЕРБ-СДС, като работят специфично с две лица.
Digital ID JSC разработва само и единствено кампанията на Николай Рашков. Припомняме, че в таблицата, която прикачихме в анализа ни за разходите в META, Николай Рашков се оказа едно от най-рекламираните лица от ГЕРБ-СДС, като за Facebook и Instagram реклами за него биват пуснати дори от организации като „Съюз на международните превозвачи“. Въпреки големият разходван за него ресурс лицето остава извън Европарламента и Народното събрание. 360 ALL Digital работи единствено с Тодор Батков.
Политическа партия „Възраждане“ разходва 5189,56 евро за реклама в Google. Те са разпределени почти равномерно – 2632,29 евро за дисплейна и 2557,27 евро за видео реклама.
Политическата партия не използва свой акаунт за реклама в търсачката. Както ще видите в таблицата, 90% от парите за реклама в Google на формацията са преминали през фирмата „Смарт Хоум Сис ООД“.
Партия „Движение за права и свободи“ разходва 1150 евро. 616,20 евро са за видео реклама, а 533,80 евро – за дисплейна. Те влагат малка сума за реклама в частната компания „СМАРТ4ПР“ ООД (300 евро), като останалата сума е дадена от Сали Мехмедов Табаков.
От „Смарт Хоум Сис“ ЕООД, компания за автоматизация на решения и дома, се явяват играч на сцената на политическата реклама, като фирмата прави реклами не само за ПП-ДБ (за предизборната кампания на Благомир Коцев), но и за партия „Български възход“ и коалицията „Солидарна България“ и ГЕРБ-СДС. Освен това те се явяват основен рекламодател на партия „Възраждане“.
Такъв играч се явява и фирмата „СМАРТ4ПР“ ООД, които отговарят/отговаряли са за реклами на ПП-ДБ, БСП включително и ДПС. Изглежда, че работата на Internetiqa LTD в сферата на политическата реклама приключва с бюджета за местните избори на Благомир Коцев, като преди това фирмата е изнесла стабилна Google кампания за партия „Републиканци за България“.
Компаниите Optimistic LTD и Crimtan Bulgaria EOOD работят специфично с „Демократична България“ до момента им на коалиране с „Продължаваме промяната“. Двете фирми са свързани. 360 ALL Digital и Digital ID JSC са фирми, които разработват Google маркетинг само за ГЕРБ-СДС.
Макар политическите формации да са се ориентирали към реклами във Facebook и Instagram, някои от тях все още не оползотворяват в голяма степен продуктите на Google (YouTube, търсачката, с Google Ads в уебсайтовете, които използват AdSense и т.н.). „Продължавмае промяната“ отново доминира останалите партии в платеното интернет присъствие, като отбелязва по-голям разход от останалите партии взети заедно.
Не бива да забравяме, че този и предишния анализ, разглеждащ рекламата във Facebook и Instagram, се отнасят само за платената реклама. Макар партиите да не обичат да разходват големи суми за социалните мрежи (на фона на това, което те дават за теливизионни участия), не значи, че те не развиват своите интернет канали. И по всяка вероятност хората, на които е възложено да развиват органично тези канали получават заплащане, но това много трудно можем да бъде отчетено.
Политическите партии в България тепърва се дигитализират и сумите за разходи в дигиталната среда тепърва ще растат.
Събиране и анализ на данни: Любомир Цанев
Редакция: Благослав Михайлов
Това е официалният профил на Фондация „Стража“. Публикации от този профил са официални позиции на организацията.
Научи повече
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .