Стража

Анализ: Дигитален маркетинг по време на кампанията за 51НС?

5-ти ноември 2024

Кой колко плати за реклама в Google и МЕТА (Facebook и Instagram) по време на изборите за 51-вото НС?

Фондация „Стража“

Дигиталният маркетинг е инструмент, който се използва все повече от политическите кампании, като META и Google са едни от най-големите канали, които се използват.

По време на предизборната кампания за 51-во Народно събрание, от „Стража.бг“ за пръв път публикувахме анализи, в които показахме доколко различните партии са оползотворявали директните платени инструменти на дигиталния маркетинг в периода от 2018 до средата на 2024-та година.

За жалост тогава все още не бяха достъпни данни за разходите по време на последната изборна кампания (27.09.2024 - 25.10.2024). В допълнение срещнахме критиката, че не е коректно да се сравняват партии в толкова дълъг период, при положение, че някои от тях все още не са съществували към 2018-та година.

В настоящия анализ целим да разгледаме данните САМО за разходите по време на изминалата предизборна кампания  (27.09.2024 - 25.10.2024), с което се надяваме да адресираме част от критиката и да изградим методология за анализ на бъдещи предизборни кампании.

В този анализ за пръв път включихме доброволец от нашата общност - Георги Капитански, който е част от нашия Discord сървър. Той ни помогна с извличането на данните за платените реклами във Facebook и Instagram.

Методология

За целта на анализа използвахме данни от META (Facebook и Instagram), с чийто дисклеймъри са платени поне 100 евро на съответните страници; и цялата информация, която е предоставена от Google. В настоящия анализ ще разгледаме кой разходва най-много за платена реклама в META и Google и ще направим съпоставка спрямо предходните данни.

Кой плаща най-много за реклама в META?

Трябва да отбележим, че Meta Ad Library изважда данните в определени диапазони от конкретна дата (7, 30, 90 дни и всички дати) и използваната от нас информация е от 27.09.2024 г. до 26.10.2024 г. (30 дни), а не до 25.10.2024 г. (денят преди деня за размисъл). В данните наблюдаваме запазване на подредбата на политическите формации по отношение на разходите за реклама с леки промени.

Разходи за реклама в META в периода 27.09.2024 г. - 26.10.2024 г.

Можем да направим съпоставка с резултатите от предходния ни анализ, като виждаме, че променяйки времевия диапазон, това има леко отражение върху подредбата.

Разходи за реклама в МЕТА в периода 04.2019-10.2024

Редно е да споменем, че методиката на анализа за данните от META е променена. В предишния анализ, поради огромното количество информация, извадихме информация само за двойките страница-дисклеймър, разходвали над 1000 евро за реклама. В този намалихме сумата до 100 евро, което би трябвало да ни предостави по-достоверна картина.

Политическата формация, която е разходвала най-много за реклама във Facebook и Instagram на последните избори, е ПП-ДБ. Тя разходва сумата от 152 099 евро. ГЕРБ-СДС също запазва позицията си. Те са втори и са разходвали 84 146 евро.

Трета позиция отново е за ИТН - за изборите за 51НС, партията разходва 37 257 евро. Четвъртата позиция също се запазва от БСП с 25 683 евро.

Първите размествания се наблюдават при ДПС-НН и Възраждане. След разцеплението на Движението, Делян Пеевски решава да оползотвори инструментите за платена реклама, като изпреварва „Възраждане“ и дава 10 326 евро за изборите през октомври. Партията на Костадинов разходва 8470 евро.

МЕЧ на Радостин Василев също залага на платена реклама, като разходва 2344 евро, а АПС на Ахмед Доган са последни с разход от 605 евро.

Ето и разликите между двата анализа в табличен вид:

Парламентарна групаПредишен анализ (разход в евро)Настоящ анализ (разход в евро)
ПП-ДБ€ 2 085 705,23€ 152 099
ГЕРБ-СДС€ 562 897,26€ 84 146
ИТН€ 291 977,90€ 37 257
БСП€ 199 026,51 (БСП за България)€ 25 683 (БСП - Обединена левица)
Възраждане€ 33 536,48€ 8470
ДПС€ 2023,90€ 10 236 (ДПС-НН)
€ 605 (АПС)
МЕЧ€ 0€ 2344

Разходите за реклама в Google - методика

За разходите за платена реклама в Google използвахме инструментът Google Ads Transparency Center. Това е уеб апликация, която позволява на потребителите да проследят кой политически кандидат колко е заплатил за реклама в услугите на гиганта (търсачка, партньорски уебсайтове, YouTube и т.н.). Трите вида реклама, които парламентарните групи използват, са следните:

1. Видео реклама (в YouTube);
2. Дисплейна (чрез изображения);
3. Текстова (в търсачката).

За предишния анализ, поради огромното количество информация, сегментирахме всеки, който е разходвал над 100 евро за реклама. В настоящия извадихме данни за абсолютно всички, като представяме сумите в български лева.

Разходи за реклама в Google в периода 27.09.2024 г. - 25.10.2024 г.

Подредбата и тук не се различава много сред лидерите с изключение на леки размествания след третата позиция. Най-много са разходвали ПП-ДБ, дали 30 130 лв. за реклама в гиганта. След тях са ИТН с 19 110 и БСП с 3600 лв. Възраждане (1700 лв.) изпреварва ГЕРБ-СДС, които този път влагат едва 1400 лв. АПС на Ахмед Доган вкарва 800 лв. за реклама в гиганта, а ДПС-НН и МЕЧ по 0.

Нека отново погледнем данните от предходния анализ, в който селектирахме по-широк времеви период:

Разходи за реклама в Google в периода 31.05.2018-11.101.2024 г.

Разликата между двата анализа в табличен вид е следната:

ПартияПредишен анализ (разход в евро)Настоящ анализ (разход в лева)
ПП-ДБ€ 750 697,7330 130 лв.
ИТН€ 28 70019 110 лв.
БСП€ 26 600 (БСП за България)3600 лв. (БСП - Обединена левица)
ГЕРБ-СДС€ 21 962,381400 лв.
Възраждане€ 5189,561700 лв.
ДПС€ 11500 лв. (ДПС-НН)
800 лв. (АПС)
МЕЧ€ 00 лв.

Следват данни от Google за различните формации, където е представена и разбивка по видео, текстова и дисплейна реклама.

На какъв тип реклама в Google залага ПП-ДБ?

Колко са дали ПП-ДБ за реклама в Google?

Коалицията Продължаваме промяната - Демократична България е разходвала 30 130 лв. за реклама в Google в периода на предизборната кампания за 51НС. Те влагат 22 200 лв. във видео реклама и 7930 лв. в текстова за търсачката. Предишният ни анализ ни показа, че ПП-ДБ разходват сравнително равномерно за трите типа промотиране, но на тези избори са се отказали от дисплейната възможност.

Как са разходвали ИТН за реклама в Google?

Как разходва ИТН за реклама в Google по време на изборите за 51НС?

Партия Има такъв народ разходва 19 110 лв. 11 300 лв. за дисплейна и 7810 лв. за видео реклама. По време на 51НС ИТН правят завой в начина, по който използват Google Ads. Те се отказват от текстовата реклама и приоритизират дисплейната пред видео рекламата. Нещо, което е коренно различно от харчовете им, показани в предишния анализ.

Как разходва БСП за реклама в Google?

Как разходва БСП в Google за изборите за 51НС?

Този път БСП разходва само 3600 лв. и то само за видео реклама. Досега Столетницата беше пионер в дисплейната реклама, като предишния ни анализ показа, че партията е разходвала 4/5 от бюджета си за гиганта за всички времена за такъв тип рекламиране. Очевидно ПР екипът на формацията е решил да промени стратегията.

Колко разходва ГЕРБ-СДС за реклама в Google?

Колко разходва ГЕРБ-СДС за реклама в Google?

ГЕРБ-СДС не е политическа формация, която да неглежира използването на различни видове инструменти. В случая, наблюдаваме много голям спад в интереса ѝ към платените реклами в Google, спрямо предишния ни анализ. За изборите в 51НС ГЕРБ-СДС дава 1400 лв. - 829 лв. за видео и 571 лв. за дисплейна реклама.

Как разходват „Възраждане“ за Google?

Как разходват „Възраждане“ за реклама в Google по време на изборите за 51НС?

Партия Възраждане продължава с тенденцията, която видяхме в предишния ни анализ, да използва външна частна компания за рекламата си в интернет гиганта. Те отново разходват равномерно - 900 лв. за дисплейна и 800 лв. за видео реклама.

Как разходва АПС за Google?

Как разходва АПС за Google?

Формацията на Ахмед Доган - Алианс за права и свободи, се явява за първи път в класацията. Те разходват скромната сума от 800 лв. за видео реклама.

Заключение

Можем да забележим, че политическите партии оползотворяват все повече платените инструменти на дигиталния маркетинг. Разцеплението в ДПС на ДПС-НН и АПС даде възможност на двете формации да се абстрахират от предишния си модел на водене на предизборна кампания и да опитат нови методи в борбата за общия си електорат. Затова виждаме рязко покачване от страна на ДПС в лицето на ДПС-НН по отношение на рекламата в META (Facebook и Instagram), като за целта крилото на Пеевски използва страницата „Защо той“.

ПП-ДБ продължава да разховда най-много за реклама в META, но този път не доминира сумарно останалите партии. Те са намалили процентово разходите си за реклама, докато ИТН запазва същото ниво. ГЕРБ-СДС губят доверие в каналите на Google, като залагат все по-малко на реклама в интернет гиганта. Тепърва предстои да видим как ще оползотвори инструментите на платената дигитална реклама МЕЧ, след като вече е в парламента.

Интересна тенденция е драстичното покачване на ДПС-НН, които преди страницата „Защо той“ влагат под 1000 евро. за реклама в META, а сега са на пета позиция след БСП. Вероятно ще наблюдаваме все повече дигитално присъствие от ДПС-НН.

Дигиталните инструменти за реклама вероятно ще бъдат водещи и в бъдещи избори, защото по-младата аудитория е по-силно дигитализирана. Политическите формации ще търсят все повече канали, в които да комуникират с електората си.

С оглед на това - не забравяйте, че „Стража.бг“ е най-добрата платформа, в която Вие да следите действията на Вашите народни представители!

Анализ и графики: Любомир Цанев
Данни: Любомир Цанев и Георги Капитански
Редакция: Благослав Михайлов



Фондация „Стража“

Платформа за парламентарна прозрачност и гражданско участие

Това е официалният профил на Фондация „Стража“. Публикации от този профил са официални позиции на организацията.
Научи повече


Благодаря, че прочетохте!

💝 Стража съществува благодарение на хора като Вас!

Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!

Също можете да направите , както и да ни дарите по или .